Sound mixing techniques
Audio Mixing Techniques
The fundamental audio mixing techniques to be
dealt with in order are:
·
Volume
·
Panning
·
Frequency
·
Dynamics
·
Effects
Let’s understand how they combine and
contribute to an overall mix.
Volume
The loudness of sound depends upon (1) Its
velocity(2) Its amplitude(3) Its pitch(4) Its frequency. The loudness of sound
is directly proportional to the amplitude of the wave.
Amplitude and Distance
The intensity of sound waves determines the
loudness of sounds, but what determines intensity? Intensity results from two
factors: the amplitude of the sound waves and how far they have traveled from the
source of the sound. Amplitude is a measure of the size of sound waves.
Panning
Amplitude panning is a technique in sound
engineering where the same sound signal is applied to a number of loudspeakers
in different directions equidistant from the listener. Then, a virtual source
appears to a direction that is dependent on amplitudes of the loudspeakers.
How does panning work in audio?
Panning is the distribution of a sound signal
(either monaural or stereophonic pairs) into a new stereo or multi-channel
sound field determined by a pan control setting. ... Audio mixing software
replaces pan pots with on-screen virtual knobs or sliders which function like
their physical counterparts
Frequency
The
speed of sound can change when sound travels from one medium to another.
However, the frequency usually remains the same because it is like a driven
oscillation and has the frequency of the original source. If vw changes and f
remains the same, then the wavelength λ must change.
What
factors affect frequency?
The
four properties of the string that affect its frequency are length, diameter,
tension, and density. These properties are described below: When the length of
a string is changed, it will vibrate with a different frequency. Shorter
strings have higher frequency and therefore higher pitch
Dynamics
It
depends on the amount of energy that started the waves. Greater amplitude waves
have more energy and greater intensity, so they sound louder. As sound waves
travel farther from their source, the more spread out their energy becomes.
Effects
In
motion picture and television production, a sound effect is a sound recorded
and presented to make a specific storytelling or creative point without the use
of dialogue or music. The term often refers to a process applied to a
recording, without necessarily referring to the recording itself.
Foley
is the reproduction of everyday sound effects that are added to films, videos,
and other media in post-production to enhance audio quality. These reproduced
sounds, named after sound-effects artist Jack Foley, can be anything from the
swishing of clothing and footsteps to squeaky doors and breaking glass.
ध्वनि मिश्रण तकनीक
ऑडियो मिक्सिंग तकनीक
मौलिक ऑडियो मिक्सिंग तकनीकों को क्रम में निपटाया जाना है:
•
वॉल्यूम
•
Panning
•
फ्रीक्वेंसी
•
गतिशीलता
•
प्रभाव
आइए समझते हैं कि वे एक समग्र मिश्रण में कैसे संयोजित और योगदान करते हैं।
आयतन
ध्वनि की ज़ोर निर्भर करती है (1) इसका वेग (2) इसका आयाम (3) इसकी पिच (4) इसकी आवृत्ति। ध्वनि की ज़ोर तरंग के आयाम के सीधे आनुपातिक है।
आयाम और दूरी
ध्वनि तरंगों की तीव्रता ध्वनियों की उच्चता निर्धारित करती है, लेकिन तीव्रता क्या निर्धारित करती है? तीव्रता दो कारकों से उत्पन्न होती है: ध्वनि तरंगों का आयाम और ध्वनि के स्रोत से उन्होंने कितनी दूर यात्रा की है। आयाम ध्वनि तरंगों के आकार का एक मापक है।
पैनिंग
एम्प्लिट्यूड पैनिंग साउंड इंजीनियरिंग की एक तकनीक है जिसमें समान ध्वनि संकेत श्रोता से अलग-अलग दिशाओं में लाउडस्पीकर के एक नंबर पर लगाया जाता है। फिर, एक आभासी स्रोत एक दिशा में दिखाई देता है जो लाउडस्पीकर के आयाम पर निर्भर है।
ऑडियो में पैनिंग कैसे काम करता है?
पैनिंग एक ध्वनि संकेत (या तो मोनोरल या स्टीरियोफोनिक जोड़े) का वितरण एक नए स्टीरियो या मल्टी-चैनल ध्वनि क्षेत्र में पैन नियंत्रण सेटिंग द्वारा निर्धारित किया जाता है। ... ऑडियो मिक्सिंग सॉफ्टवेयर ऑन-स्क्रीन वर्चुअल नॉब्स या स्लाइडर्स के साथ पैन पॉट्स को बदलता है जो उनके भौतिक समकक्षों की तरह कार्य करते हैं
आवृत्ति
ध्वनि की गति तब बदल सकती है जब ध्वनि एक माध्यम से दूसरे माध्यम तक जाती है। हालांकि, आवृत्ति आमतौर पर एक ही रहती है क्योंकि यह एक संचालित दोलन की तरह होती है और इसमें मूल स्रोत की आवृत्ति होती है। यदि vw बदलता है और f समान रहता है, तो तरंग दैर्ध्य λ को बदलना होगा।
क्या कारक आवृत्ति को प्रभावित करते हैं?
स्ट्रिंग के चार गुण जो इसकी आवृत्ति को प्रभावित करते हैं, वे हैं लंबाई, व्यास, तनाव और घनत्व। इन गुणों को नीचे वर्णित किया गया है: जब एक स्ट्रिंग की लंबाई बदल जाती है, तो यह एक अलग आवृत्ति के साथ कंपन करेगा। शॉर्ट स्ट्रिंग्स में उच्च आवृत्ति होती है और इसलिए उच्च पिच होती है
गतिकी
यह ऊर्जा की मात्रा पर निर्भर करता है जिसने तरंगों को शुरू किया। ग्रेटर आयाम तरंगों में अधिक ऊर्जा और अधिक तीव्रता होती है, इसलिए वे जोर से आवाज करते हैं। जैसे-जैसे ध्वनि तरंगें अपने स्रोत से दूर जाती हैं, उनकी ऊर्जा बाहर फैलती जाती है।
प्रभाव
मोशन पिक्चर और टेलीविज़न प्रोडक्शन में, एक साउंड इफ़ेक्ट एक साउंड रिकॉर्ड किया जाता है, जिसे संवाद और संगीत के उपयोग के बिना एक विशिष्ट कहानी या रचनात्मक बिंदु बनाने के लिए प्रस्तुत किया जाता है। शब्द अक्सर एक रिकॉर्डिंग पर लागू होने वाली प्रक्रिया को संदर्भित करता है, आवश्यक रूप से रिकॉर्डिंग को संदर्भित किए बिना।
फोली रोजमर्रा के ध्वनि प्रभावों का पुनरुत्पादन है जो फिल्मों, वीडियो और अन्य मीडिया में ऑडियो गुणवत्ता बढ़ाने के लिए जोड़े जाते हैं। ध्वनि-प्रभाव वाले कलाकार जैक फोले के नाम पर ये पुनरुत्पादित ध्वनियाँ, कपड़ों और पैरों के स्वाइपिंग से लेकर चीख़ते दरवाजों और कांच तोड़ने तक कुछ भी हो सकती हैं।
Aparna vats
Assistant professor
Graphics&Animation
Urvashi roll no 38 1st sem
ReplyDeletenisha roll no 8 present ma'am
ReplyDeletebsc (g&a)1 sem
Khushi
ReplyDeleteRoll No 22
Bsc.GA sem-1
Roll no 2 present 1st sem GA
ReplyDeleteMohit pal
ReplyDeleteRoll no 24 ( G&A ) 1st sem
Siya roll no 35
ReplyDeleteSurjeet
ReplyDeleteRoll no. 9( G&A) 1st sem
Mohit Rawat
ReplyDeleteRoll no. 46
Bsc(G&A) 1st sem
Mansi
ReplyDeleteRoll no 16 present
Lovi
ReplyDeleteRoll no. 4
Roll no 37 (bsc G&A) 1st seem
ReplyDeletePresent
Deepika
ReplyDeleteRoll no 5 is present
Sahil kumar roll no. 27
ReplyDeleteRoll no. 33 present BSC (G&A)1st sem
ReplyDeleteAshok Roll 06 present mam
ReplyDeleteKamishka
ReplyDeleteRoll 15
Bsc (G&A)1st sem
Simran
ReplyDeleteRollno:-29
Shubham, roll.no - 34 , bsc (G&A) 1st Sem
ReplyDeleteKritant roll no.44
ReplyDeleteG&A 1st sem.
Pranjal
ReplyDeleteRoll no. 25
BSc G&A (1st sem)
Ketan bhardwaj
ReplyDeleteRoll no. 21
Harsh sharma
ReplyDeleteRoll no.-14 present ma'am
Nikhil
ReplyDeleteRoll no. 17 present mam
B. Sc(G&A) 1st sem.
Kamishka 15 bsc G&A 3rd sem.
ReplyDeletePranjal 25 Bsc G&A 3rd sem
ReplyDeleteVansh 07
ReplyDelete