Sound mixing techniques


Audio Mixing Techniques

The fundamental audio mixing techniques to be dealt with in order are:

 

·        Volume

·        Panning

·        Frequency

·        Dynamics

·        Effects

Let’s understand how they combine and contribute to an overall mix.

Volume

 

The loudness of sound depends upon (1) Its velocity(2) Its amplitude(3) Its pitch(4) Its frequency. The loudness of sound is directly proportional to the amplitude of the wave.

Amplitude and Distance

The intensity of sound waves determines the loudness of sounds, but what determines intensity? Intensity results from two factors: the amplitude of the sound waves and how far they have traveled from the source of the sound. Amplitude is a measure of the size of sound waves.

 

Panning

Amplitude panning is a technique in sound engineering where the same sound signal is applied to a number of loudspeakers in different directions equidistant from the listener. Then, a virtual source appears to a direction that is dependent on amplitudes of the loudspeakers.

How does panning work in audio?

Panning is the distribution of a sound signal (either monaural or stereophonic pairs) into a new stereo or multi-channel sound field determined by a pan control setting. ... Audio mixing software replaces pan pots with on-screen virtual knobs or sliders which function like their physical counterparts

 

Frequency

 

The speed of sound can change when sound travels from one medium to another. However, the frequency usually remains the same because it is like a driven oscillation and has the frequency of the original source. If vw changes and f remains the same, then the wavelength λ must change.

 

What factors affect frequency?

The four properties of the string that affect its frequency are length, diameter, tension, and density. These properties are described below: When the length of a string is changed, it will vibrate with a different frequency. Shorter strings have higher frequency and therefore higher pitch

 

Dynamics

 

It depends on the amount of energy that started the waves. Greater amplitude waves have more energy and greater intensity, so they sound louder. As sound waves travel farther from their source, the more spread out their energy becomes.

 

Effects

In motion picture and television production, a sound effect is a sound recorded and presented to make a specific storytelling or creative point without the use of dialogue or music. The term often refers to a process applied to a recording, without necessarily referring to the recording itself.

Foley is the reproduction of everyday sound effects that are added to films, videos, and other media in post-production to enhance audio quality. These reproduced sounds, named after sound-effects artist Jack Foley, can be anything from the swishing of clothing and footsteps to squeaky doors and breaking glass.


ध्वनि मिश्रण तकनीक

 

ऑडियो मिक्सिंग तकनीक

मौलिक ऑडियो मिक्सिंग तकनीकों को क्रम में निपटाया जाना है:

 

वॉल्यूम

• Panning

फ्रीक्वेंसी

गतिशीलता

प्रभाव

आइए समझते हैं कि वे एक समग्र मिश्रण में कैसे संयोजित और योगदान करते हैं।

आयतन

 

ध्वनि की ज़ोर निर्भर करती है (1) इसका वेग (2) इसका आयाम (3) इसकी पिच (4) इसकी आवृत्ति। ध्वनि की ज़ोर तरंग के आयाम के सीधे आनुपातिक है।

आयाम और दूरी

ध्वनि तरंगों की तीव्रता ध्वनियों की उच्चता निर्धारित करती है, लेकिन तीव्रता क्या निर्धारित करती है? तीव्रता दो कारकों से उत्पन्न होती है: ध्वनि तरंगों का आयाम और ध्वनि के स्रोत से उन्होंने कितनी दूर यात्रा की है। आयाम ध्वनि तरंगों के आकार का एक मापक है।

 

पैनिंग

एम्प्लिट्यूड पैनिंग साउंड इंजीनियरिंग की एक तकनीक है जिसमें समान ध्वनि संकेत श्रोता से अलग-अलग दिशाओं में लाउडस्पीकर के एक नंबर पर लगाया जाता है। फिर, एक आभासी स्रोत एक दिशा में दिखाई देता है जो लाउडस्पीकर के आयाम पर निर्भर है।

ऑडियो में पैनिंग कैसे काम करता है?

पैनिंग एक ध्वनि संकेत (या तो मोनोरल या स्टीरियोफोनिक जोड़े) का वितरण एक नए स्टीरियो या मल्टी-चैनल ध्वनि क्षेत्र में पैन नियंत्रण सेटिंग द्वारा निर्धारित किया जाता है। ... ऑडियो मिक्सिंग सॉफ्टवेयर ऑन-स्क्रीन वर्चुअल नॉब्स या स्लाइडर्स के साथ पैन पॉट्स को बदलता है जो उनके भौतिक समकक्षों की तरह कार्य करते हैं

आवृत्ति

 

ध्वनि की गति तब बदल सकती है जब ध्वनि एक माध्यम से दूसरे माध्यम तक जाती है। हालांकि, आवृत्ति आमतौर पर एक ही रहती है क्योंकि यह एक संचालित दोलन की तरह होती है और इसमें मूल स्रोत की आवृत्ति होती है। यदि vw बदलता है और f समान रहता है, तो तरंग दैर्ध्य λ को बदलना होगा।

 

क्या कारक आवृत्ति को प्रभावित करते हैं?

स्ट्रिंग के चार गुण जो इसकी आवृत्ति को प्रभावित करते हैं, वे हैं लंबाई, व्यास, तनाव और घनत्व। इन गुणों को नीचे वर्णित किया गया है: जब एक स्ट्रिंग की लंबाई बदल जाती है, तो यह एक अलग आवृत्ति के साथ कंपन करेगा। शॉर्ट स्ट्रिंग्स में उच्च आवृत्ति होती है और इसलिए उच्च पिच होती है

 

गतिकी

 

यह ऊर्जा की मात्रा पर निर्भर करता है जिसने तरंगों को शुरू किया। ग्रेटर आयाम तरंगों में अधिक ऊर्जा और अधिक तीव्रता होती है, इसलिए वे जोर से आवाज करते हैं। जैसे-जैसे ध्वनि तरंगें अपने स्रोत से दूर जाती हैं, उनकी ऊर्जा बाहर फैलती जाती है।

 

प्रभाव

मोशन पिक्चर और टेलीविज़न प्रोडक्शन में, एक साउंड इफ़ेक्ट एक साउंड रिकॉर्ड किया जाता है, जिसे संवाद और संगीत के उपयोग के बिना एक विशिष्ट कहानी या रचनात्मक बिंदु बनाने के लिए प्रस्तुत किया जाता है। शब्द अक्सर एक रिकॉर्डिंग पर लागू होने वाली प्रक्रिया को संदर्भित करता है, आवश्यक रूप से रिकॉर्डिंग को संदर्भित किए बिना।

फोली रोजमर्रा के ध्वनि प्रभावों का पुनरुत्पादन है जो फिल्मों, वीडियो और अन्य मीडिया में ऑडियो गुणवत्ता बढ़ाने के लिए जोड़े जाते हैं। ध्वनि-प्रभाव वाले कलाकार जैक फोले के नाम पर ये पुनरुत्पादित ध्वनियाँ, कपड़ों और पैरों के स्वाइपिंग से लेकर चीख़ते दरवाजों और कांच तोड़ने तक कुछ भी हो सकती हैं।

thank you 

Aparna vats 

Assistant professor 

Graphics&Animation 

Comments

  1. nisha roll no 8 present ma'am
    bsc (g&a)1 sem

    ReplyDelete
  2. Mohit pal
    Roll no 24 ( G&A ) 1st sem

    ReplyDelete
  3. Mohit Rawat
    Roll no. 46
    Bsc(G&A) 1st sem

    ReplyDelete
  4. Roll no 37 (bsc G&A) 1st seem
    Present

    ReplyDelete
  5. Shubham, roll.no - 34 , bsc (G&A) 1st Sem

    ReplyDelete
  6. Pranjal
    Roll no. 25
    BSc G&A (1st sem)

    ReplyDelete
  7. Harsh sharma
    Roll no.-14 present ma'am

    ReplyDelete
  8. Nikhil
    Roll no. 17 present mam
    B. Sc(G&A) 1st sem.

    ReplyDelete

Post a Comment