Digital Audio Editing

Scrubbing (audio)

In digital audio editing, scrubbing is an interaction in which a user drags a cursor or playhead across a segment of a waveform to hear it. Scrubbing is a convenient way to quickly navigate an audio file, and is a common feature of modern digital audio workstations and other audio editing software. The term comes from the early days of the recording industry and refers to the process of physically moving tape reels to locate a specific point in the audio track; this gave the engineer the impression that the tape was being scrubbed, or cleaned. Common scrubbing feedback techniques include.

1.    Sample-rate conversion (Re sampling )

2.    Cut-and-Paste

3.    Timeline Stretching

1    Sample-rate conversion (Re sampling )

 

 It allows playback at arbitrary rates, which also pitch-shifts the audio, approximating the effect of playing audio from an analog source like tape or vinyl with a similarly varying motion

Sample-rate conversion is the process of changing the sampling rate of a discrete signal to obtain a new discrete representation of the underlying continuous signal. Application areas include image scaling and audio/visual systems, where different sampling rates may be used for engineering, economic, or historical reasons.

For example, Compact Disc Digital Audio and Digital Audio Tape systems use different sampling rates, and American television, European television, and movies all use different frame rates. Sample-rate conversion prevents changes in speed and pitch that would otherwise occur when transferring recorded material between such systems.

Within specific domains or for specific conversions, the following alternative terms for sample-rate conversion are also used: sampling-frequency conversion, resampling, upsampling, downsampling, interpolation, decimation, upscaling, downscaling. The term multi-rate digital signal processing is sometimes used to refer to systems that incorporate sample-rate conversion.

1   discrete signal

A discrete signal or discrete-time signal is a time series consisting of a sequence of quantities.

2    continuous signal

A continuous signal or a continuous-time signal is a varying quantity (a signal) whose domain, which is often time, is a continuum (e.g., a connected interval of the reals).

2        Cut-and-Paste

the original signal is segmented into frames of constant width and playback is obtained by either discarding (time compression) or repeating (time expansion) some frames.

3        Timeline Stretching

processes the audio to allow playback at arbitrary rates without changing the pitch, common approaches include

1 The Phase Vocoder

The phase-vocoder is a well-established tool for the time- scale modification of audio and speech signals. Introduced over 30 years ago

 2 Time Domain Harmonic Scaling.

Time Domain Harmonic Scaling (TDHS) is to scale an audio clip's duration (i.e., speed) without changing its underlying pitch, and this is done entirely in the time domain.

डिजिटल ऑडियो संपादन

स्क्रबिंग (ऑडियो)

डिजिटल ऑडियो एडिटिंग में, स्क्रबिंग एक इंटरैक्शन है जिसमें एक उपयोगकर्ता इसे सुनने के लिए एक तरंग के एक खंड में एक कर्सर या प्लेहेड ड्रग करता है। स्क्रबिंग एक ऑडियो फ़ाइल को जल्दी से नेविगेट करने का एक सुविधाजनक तरीका है, और आधुनिक डिजिटल ऑडियो वर्कस्टेशन और अन्य ऑडियो संपादन सॉफ़्टवेयर की एक सामान्य विशेषता है। यह शब्द रिकॉर्डिंग उद्योग के शुरुआती दिनों से आता है और ऑडियो ट्रैक में एक विशिष्ट बिंदु का पता लगाने के लिए शारीरिक रूप से चलती टेप रीलों की प्रक्रिया को संदर्भित करता है; इससे इंजीनियर को यह आभास हुआ कि टेप को साफ़ किया जा रहा है, या साफ़ किया जा रहा है। सामान्य स्क्रबिंग फीडबैक तकनीकों में शामिल हैं।

1. नमूना-दर रूपांतरण (पुनः नमूनाकरण)

2. कट-एंड-पेस्ट

3. टाइमलाइन स्ट्रेचिंग

 

1 नमूना-दर रूपांतरण (पुनः नमूनाकरण)

यह मनमाने दर पर प्लेबैक की अनुमति देता है, जो ऑडियो को पिच-शिफ्ट करता है, एक समान स्रोत वाले टेप या विनाइल जैसे समान भिन्न गति वाले ऑडियो को चलाने के प्रभाव को अंजाम देता है।

नमूना-दर रूपांतरण अंतर्निहित निरंतर संकेत का एक नया असतत प्रतिनिधित्व प्राप्त करने के लिए एक असतत संकेत के नमूने दर को बदलने की प्रक्रिया है। एप्लिकेशन क्षेत्रों में छवि स्केलिंग और ऑडियो / विज़ुअल सिस्टम शामिल हैं, जहां इंजीनियरिंग, आर्थिक या ऐतिहासिक कारणों से विभिन्न नमूने दरों का उपयोग किया जा सकता है।

उदाहरण के लिए, कॉम्पैक्ट डिस्क डिजिटल ऑडियो और डिजिटल ऑडियो टेप सिस्टम विभिन्न नमूने दरों का उपयोग करते हैं, और अमेरिकी टेलीविजन, यूरोपीय टेलीविजन, और फिल्में सभी विभिन्न फ्रेम दर का उपयोग करते हैं। नमूना-दर रूपांतरण गति और पिच में परिवर्तन को रोकता है जो अन्यथा ऐसे सिस्टम के बीच दर्ज की गई सामग्री को स्थानांतरित करते समय होता है।

विशिष्ट डोमेन के भीतर या विशिष्ट रूपांतरणों के लिए, नमूना-दर रूपांतरण के लिए निम्नलिखित वैकल्पिक शब्दों का भी उपयोग किया जाता है: नमूना-आवृत्ति रूपांतरण, पुन: नमूनाकरण, अपसंस्कृति, डाउनसमलिंग, प्रक्षेप, अपक्षय, अपसंस्कृति, डाउनस्कलिंग। मल्टी-रेट डिजिटल सिग्नल प्रोसेसिंग शब्द का उपयोग कभी-कभी उन सिस्टमों को संदर्भित करने के लिए किया जाता है जो नमूना-दर रूपांतरण को शामिल करते हैं।

1 असतत संकेत

असतत संकेत या असतत समय संकेत मात्राओं के अनुक्रम से युक्त एक समय श्रृंखला है।

2 निरंतर संकेत

एक निरंतर संकेत या एक निरंतर-समय संकेत एक अलग मात्रा (एक संकेत) है जिसका डोमेन, जो अक्सर समय होता है, एक निरंतरता (जैसे, वास्तविक से जुड़ा हुआ अंतराल) है।

2 कट-एंड-पेस्ट

मूल सिग्नल को निरंतर चौड़ाई के फ्रेम में विभाजित किया जाता है और प्लेबैक को कुछ फ़्रेमों को त्यागने (समय संपीड़न) या दोहराने (समय विस्तार) द्वारा प्राप्त किया जाता है।

3 टाइमलाइन स्ट्रेचिंग

पिच को बदले बिना मनमानी दरों पर प्लेबैक की अनुमति देने के लिए ऑडियो को संसाधित करता है, जिसमें सामान्य दृष्टिकोण शामिल हैं

1 फेज वोकरोडर

चरण-वोकोडर ऑडियो और भाषण संकेतों के समय-संशोधन के लिए एक अच्छी तरह से स्थापित उपकरण है। 30 साल पहले पेश किया गया

 2 टाइम डोमेन हार्मोनिक स्केलिंग।

टाइम डोमेन हार्मोनिक स्केलिंग (टीडीएचएस) एक ऑडियो क्लिप की अवधि (यानी, गति) को अपने अंतर्निहित पिच को बदले बिना स्केल करना है, और यह पूरी तरह से टाइम डोमेन में किया जाता है।

Aparnavats

Assistant professor

Graphics&Animation


Comments

  1. Bhavna
    26
    B.sc graphic and animation 5th sem , 3rd year

    ReplyDelete
  2. Tarun
    Roll no 36 ✅
    Bsc graphics and animation 5th semester

    ReplyDelete
  3. Lata
    Roll no. 4
    Bsc graphic and animation 5th sem.

    ReplyDelete
  4. Anjali, Roll no-24
    BSc.GAG, 5th sem

    ReplyDelete
  5. Ruchi roll no. 36
    Bsc. G&A 5th sem

    ReplyDelete
  6. Ritika
    Roll no. 01
    BSc G&A 5th sem

    ReplyDelete
  7. Suryansh Chawla
    Roll no. 33
    5th sem

    ReplyDelete
  8. Rahul bsc gag 5th sem.
    roll no 03

    ReplyDelete
  9. Mohit Rohilla
    Roll No 13
    Bsc G&A 5th sem

    ReplyDelete

Post a Comment