Why Storyboarding Is Important Before production
Why Storyboarding Is
Important Before production
1.
Will
the concept work?
A storyboard reveals
whether a concept will work or not. A concept is typically verbalized in a
couple of paragraphs. A storyboard helps the client or the course owner validate
whether the concept is working or not, and determine the direction the course
is going to take.
2.
Will
the action work?
Storyboards contain notes to developers like what media to be used, what
elements get synched with which part of the audio narration, which elements
would be clickable, and the resultant reaction. This gives a comprehensive idea
of how the course would flow in its entirety. So, the storyboard serves as the
blueprint for the module and guides not just the developer, but also the quality
controller on how the visualizer has envisioned the module screen by screen.
3.
Utilizing
the budget effectively.
In case of complex
animations where it takes a lot of time and budget to develop the final
product, it is always better to have an approved storyboard from the client in
place. The storyboard helps to envision what the
final product would look like. In the meantime, if the client decides to make
some changes in the course, they can very well share their inputs during this
phase so that it does not affect the production budget.
4.
Identifying
errors at an early stage.
It is during the
storyboarding phase that most of the errors related to narration, media, and
other relevant details are identified. This saves the much necessary time,
effort, and cost that could disrupt the production phase.
5.
Deciding
on appropriate media.
It is essential to get
the most relevant and appropriate media into the course. The storyboarder does
their best to identify these when they visualize, but they might not hit the
mark every time. For example: Are the media complementing the content well, are
they appropriately representing the content, are the required elements in the
media available, are the required ethnicities represented, etc. At the
storyboarding stage, these can be identified and corrected before development
starts.
6.
Hitting
off with punch lines or dialogues.
It is while creating
the storyboard that you can test if certain punch lines or dialogues would work
as you have imagined before. You can write these dialogues and share them with
the stakeholders or course owners who have a higher visibility into the
curriculum and can guide you about the mindset of the audience you are
targeting at. Alternatively, you can also try this tactic with a test audience
or pilot participants to see how it works.
7.
Need
changes to be made later?
So, you’ve deployed
your course and learners are taking it. Six months down the line, you need to
update it. How do you do so efficiently and without creating version issues?
Pick up the latest version of the storyboard, make changes in it (in track),
and share it with anyone with the latest source files of the module. Continuing
to use the storyboard as the blueprint for the course, any developer will be
able to take the task up and make the changes without errors and version
issues.
क्यों स्टोरीबोर्डिंग उत्पादन से पहले महत्वपूर्ण है
1. क्या अवधारणा काम करेगी?
एक स्टोरीबोर्ड से पता चलता है कि कोई अवधारणा काम करेगी या नहीं। एक अवधारणा आम तौर पर पैराग्राफ के एक जोड़े में मौखिक रूप से होती है। एक स्टोरीबोर्ड क्लाइंट या पाठ्यक्रम के मालिक को यह पुष्टि करने में मदद करता है कि अवधारणा काम कर रही है या नहीं, और यह निर्धारित करें कि पाठ्यक्रम क्या दिशा लेने जा रहा है।
2. क्या कार्रवाई होगी?
स्टोरीबोर्ड
में डेवलपर्स के लिए नोट्स होते हैं जैसे कि मीडिया का क्या उपयोग किया जाना है, कौन से तत्व ऑडियो नरेशन के किस हिस्से के साथ सिंक किए गए हैं, कौन से तत्व क्लिक करने योग्य होंगे, और परिणामी प्रतिक्रिया। यह इस बात का एक व्यापक विचार देता है कि पाठ्यक्रम अपनी संपूर्णता में कैसे प्रवाहित होगा। तो, स्टोरीबोर्ड मॉड्यूल के लिए ब्लूप्रिंट के रूप में कार्य करता है और न केवल डेवलपर को निर्देशित करता है, बल्कि दृश्य नियंत्रक ने स्क्रीन पर मॉड्यूल स्क्रीन की कल्पना कैसे की है, इस पर गुणवत्ता नियंत्रक भी है।
3. बजट का प्रभावी ढंग से उपयोग करना।
जटिल एनिमेशन के मामले में, जहां अंतिम उत्पाद को विकसित करने में बहुत समय और बजट लगता है, हमेशा क्लाइंट से अनुमोदित स्टोरीबोर्ड रखना बेहतर होता है। स्टोरीबोर्ड
यह कल्पना करने में मदद करता है कि अंतिम उत्पाद कैसा दिखेगा। इस बीच, यदि ग्राहक पाठ्यक्रम में कुछ बदलाव करने का निर्णय लेते हैं, तो वे इस चरण के दौरान अपने इनपुट को बहुत अच्छी तरह से साझा कर सकते हैं ताकि उत्पादन बजट को प्रभावित न करें।
4. प्रारंभिक स्तर पर त्रुटियों की पहचान करना।
यह स्टोरीबोर्डिंग चरण के दौरान है कि अधिकांश कथन, मीडिया और अन्य प्रासंगिक विवरणों से संबंधित त्रुटियों की पहचान की जाती है। यह बहुत आवश्यक समय, प्रयास और लागत को बचाता है जो उत्पादन चरण को बाधित कर सकता है।
5. उपयुक्त मीडिया पर निर्णय लेना।
पाठ्यक्रम में सबसे अधिक प्रासंगिक और उपयुक्त मीडिया प्राप्त करना आवश्यक है। जब वे कल्पना करते हैं तो स्टोरीबोर्डर
उन्हें पहचानने की पूरी कोशिश करता है, लेकिन वे हर बार निशान नहीं मार सकते। उदाहरण के लिए: क्या मीडिया सामग्री को अच्छी तरह से पूरक कर रहे हैं, क्या वे उचित रूप से सामग्री का प्रतिनिधित्व कर रहे हैं, क्या उपलब्ध मीडिया में आवश्यक तत्व हैं, क्या आवश्यक जातीयता का प्रतिनिधित्व किया जाता है, आदि स्टोरीबोर्डिंग
चरण में, विकास शुरू होने से पहले इन्हें पहचाना और ठीक किया जा सकता है।
6. पंच लाइनों या संवादों से टकराना।
यह स्टोरीबोर्ड बनाते समय है कि आप परीक्षण कर सकते हैं कि क्या कुछ पंच लाइनें या संवाद काम करेंगे जैसा आपने पहले सोचा था। आप इन संवादों को लिख सकते हैं और उन्हें उन हितधारकों या पाठ्यक्रम मालिकों के साथ साझा कर सकते हैं जिनकी पाठ्यक्रम में उच्च दृश्यता है और आप उन दर्शकों की मानसिकता के बारे में मार्गदर्शन कर सकते हैं जिन्हें आप लक्षित कर रहे हैं। वैकल्पिक रूप से, आप एक परीक्षण दर्शकों या पायलट प्रतिभागियों के साथ इस रणनीति को आजमा सकते हैं कि यह कैसे काम करता है।
7. बाद में किए जाने वाले परिवर्तनों की आवश्यकता है?
इसलिए, आपने अपना पाठ्यक्रम लागू कर दिया है और शिक्षार्थी इसे ले रहे हैं। लाइन से छह महीने नीचे, आपको इसे अपडेट करने की आवश्यकता है। संस्करण मुद्दों को बनाए बिना आप इतनी कुशलता से और कैसे करते हैं? स्टोरीबोर्ड
का नवीनतम संस्करण उठाओ, उसमें (ट्रैक में) बदलाव करें, और मॉड्यूल के नवीनतम स्रोत फ़ाइलों के साथ किसी के साथ साझा करें। का उपयोग जारी है
Nikhil
ReplyDeleteRoll no.17
(Bsc. G&A 1st sem.)
Sahil kumar
ReplyDeleteRoll. No. 27
Roll no. 20 gursewak
ReplyDelete(B.Sc G&A) first sem
Roll no.- 14 ,Harsh Sharma present ma'am
ReplyDeleteB.sc graphics and animation first semester
Urvashi roll no.38 bsc GA
ReplyDeleteKetan bhardwaj
ReplyDeleteRoll no. 21
Bsc. GA 1st
Vicky Jangra
ReplyDeleteRoll no. 30
B.sc. : G&A 1st sem
Mohit pal
ReplyDeleteRoll no. 24 ( G&A ) 1st sem
Ashok Roll 06 present mam GA 1st sem.
ReplyDeleteMohit pal
ReplyDeleteRoll no. 24 ( G&A ) 1st sem
Shubham, roll.no - 34 , bsc ( G&A) 1st Sem
ReplyDeleteSiya roll no 35
ReplyDeleteSiya roll no 35
ReplyDeleteLovi
ReplyDeleteRoll no. 4
Dishant sehrawat roll no 35
ReplyDeleteDishant sehrawat roll no 35
ReplyDeleteRoll no 37 present
ReplyDeleteSurjeet
ReplyDeleteRoll no. 9
Present
Yash Jaglan roll no 37 present
ReplyDeleteKamishka
ReplyDeleteRoll no 15
Bsc (G&A) 1st sem
Kritant
ReplyDeleteRoll no. 44
Bsc (G&A)
1st sem.
in hindi language you are comfortable
DeleteAnuj
ReplyDeleteRoll no 40
1st sem(G&A)
Khushi
ReplyDeleteRoll No 22
Bsc.GA sem-1
Mohit Rawat
ReplyDeleteRoll no. 46
Bsc. GA sem-1
Simran
ReplyDeleteRollno:-29
B.sc(G&A ist sem)
Pranjal
ReplyDeleteRoll no. 25
BSc G&A (1st sem)
Deepika
ReplyDeleteRoll no 5 is present
Bsc.(G&A)sem1
nisha
ReplyDeleteroll no. 8
(g & a) sem 1
Roll no .45
ReplyDeleteAarohi
Present
Ashok Roll 06 present mam
ReplyDeleteHarshita. 21
ReplyDelete1sem
Anjali
ReplyDeleteRoll no. = 8
Bsc graphics and animation
ROHAAN GOUR
ReplyDeleteROLL NO -36
Shagun roll no 25
ReplyDeleteBsc graphics and animation
David Rajal
ReplyDeleteRoll no. 3
Adhav Kaushik
ReplyDeleteRoll No. 22
Ritesh nagpal
ReplyDeleteRoll no 09
Bsc graphics and animation